Je eigen bedrijf aan huis beginnen? Hier moet je rekening mee houden

22 april 2025

Als je je eigen bedrijf wilt beginnen, dan zijn er een paar zaken waar je goed over na moet denken. Zo mag je niet zomaar een bedrijf starten in je huis. Een woning met bedrijfsruimte is natuurlijk een ander verhaal. Als het gaat om werkzaamheden die geen aparte werkruimte vereisen, zoals web designer, schrijver of psycholoog, dan is een werkruimte meestal niet nodig. Maar voor bijvoorbeeld de verkoop van goederen aan huis is dat een ander verhaal. Dat mag dus niet zomaar. Zeker in een huurwoning is dit vaak een no go. In ieder geval moet je hiervoor toestemming vragen aan de verhuurder.

Het adres van je bedrijf


Houd er rekening mee dat je, als je je bedrijf vanuit huis runt, je je huisadres moet opgeven als het vestigingsadres van je bedrijf. Dit adres komt vervolgens in het Handelsregister te staan, dat openbaar toegankelijk is. Wil je voorkomen dat iedereen je privéadres eenvoudig kan achterhalen? Kies dan voor een virtueel adres. Dit kun je regelen bij een zogenaamd virtual office. Je krijgt dan een adres dat meestal is gevestigd op een bedrijventerrein. Houd er wel rekening mee dat je hier geen retouren naartoe kunt laten sturen of voorraden kunt laten bezorgen. Dit moet je dus alsnog thuis laten bezorgen.

Het verpakken en verzenden van goederen


Als je vanuit huis pakketten wilt versturen dan heb je verpakkingsmateriaal nodig. Dit zijn meestal dozen, tenzij het gaat om brievenbus pakketjes. Je kunt dozen laten bedrukken met het logo van je eigen bedrijf. Dit is uiteraard wel duurder dan wanneer je dozen gebruikt zonder speciale opdruk. Je kunt je bedrijfslogo natuurlijk ook op het verzendetiket afdrukken. Deze print je vaak zelf of gebruik aparte logo stickers die je op de doos plakt voordat je deze verstuurt. Zeker als je verschillende formaten dozen gebruikt is het vaak onvoordelig om deze bedrukt te bestellen tenzij het om grotere aantallen gaat. Maar die moet je dan wel ergens kwijt kunnen natuurlijk.

Duurzaamheid bij het verzenden


Let er bij het bestellen van dozen op dat je een formaat kiest dat bij je producten past. Als je vanuit huis flesjes parfum verkoopt dan is een doos op maat wel handig. Een veel te grote verpakking wekt ergernis bij de ontvanger. Bovendien moet je die opvullen met materialen om de inhoud te beschermen. Dit maakt de verpakking ook weer zwaarder waardoor de verzendkosten hoger kunnen uitpakken. Zodra je bedrijf groeit en je meer zendingen hebt om te versturen is het overigens handiger om een loods te huren. Hier kun je dan je voorraden en verpakkingsmateriaal bewaren. Vaak kun je met een vervoerder afspraken maken om pakketten bij je op te halen, zeker als je dagelijks pakjes verstuurt. Bij grotere aantallen kun je vaak ook goede prijsafspraken maken of garanties krijgen voor tijdige levering. Veel bedrijven adverteren met ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Als je dat doet dan moet je het uiteraard wel kunnen waarmaken.